بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
حقیقی‌ها بازار را در دو ماه اخیر منفی کرده‌اند؛

یک نماینده به تنهایی نمیتواند کاری از پیش ببرد 

یک نماینده به تنهایی نمیتواند کاری از پیش ببرد 
کد خبر : ۲۷۸۸۵۳

هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص میزان و تاثیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر بازار سرمایه بیان کرد: 
حدود وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی کشور ذکر شده است؛ با این حال برخی از نمایندگان بدون داشتن تخصص و حتی رزومه اقتصادی و مالی، اقدام به دادن وعده‌های پوچ و توخالی می‌کنند. 


وی در ادامه افزود: بازار سرمایه و جامعه بورسی ما از بزرگترین و همچنین از پردغدغه و دردمند‌ترین اجتماعات کشور است. متاسفانه برخی این موضوع را به عنوان ابزاری قرار داده و اقدام به تحریک بعضی مال باختگان بورس با وعده‌هایی در جهت بهبود شرایط بازار سرمایه میکنند. مردم با جست‌وجویی ساده میتوانند بر حوزه اختیارات یک نماینده مجلس تسلط یافته و بر این موضوع آگاهی یابند که حدود وظایف نمایندگان در حدود قانون‌گذاری محدود شده است.


در صحن علنی مجلس عملا هیچگونه جلسه‌ای در خصوص وضعیت بورس برگزار نشده است! 

 این کارشناس بازار از اقدامات مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: در صحن علنی مجلس در دوره‌های مختلف عملا هیچگونه جلسه‌ای در خصوص وضعیت بورس برگزار نشده است؛ اقدامات صورت گرفته در حدود احضار وزیر اقتصاد و پرسشگری در رابطه با بازارسرمایه بوده که در پاسخ، شاخص کل کنونی بازار که دارای ایرادات بسیاری است مبنا قرار گرفته شده است. 


زمانی که آقای خاندوزی در کمسیون اقتصادی بودند هم اتفاقی برای بورس رخ نداد!

 بهبود وضعیت بورس وابسته به سیاست‌های کلان اقتصادی دولت، مجموعه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است که این سه گلوگاه اصلی و اساسی کشور هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تنها در صورتی که نماینده‌ای از دانش اقتصادی و مالی کامل برخوردار، و خود از ارکان بازار سرمایه برآمده باشد؛ و همچنین توانایی نقش آفرینی در کمیسیون اقتصادی را دارا باشد میتواند ادعایی در خصوص تلاش در جهت بهبود شرایط بازار سرمایه داشته باشد؛ ولیکن با توجه به رزومه کاندیدای محترم، صحبت‌ها جنبه شعارگونه و تنها برای جذب حامی است. 


یک نماینده به تنهایی نمیتواند کاری از پیش ببرد 


این کارشناس در پاسخ به این سوال که قدرت و تاثیرگذاری نمایندگان در مورد بازار سرمایه گفت: نمایندگان میتوانند طرح‌هایی با فوریت‌های مختلف در کمیسیون‌هایی مطرح و در صحن علنی مجلس آن را به شور بگذارند. میدانیم یک نماینده به تنهایی نمیتواند کاری از پیش ببرد، همچنین در صورت تصویب آن طرح یا لایحه، باید مورد تایید شورای نگهبان نیز برسد. 
وی در ادامه بیان کرد: در ماحصل طرح‌های ارائه شده نیز احضار ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار وجود خواهد داشت، خوشبختانه از نظر ریاست سازمان همه چیز کنترل شده و عالی است. 

مسئولیت اول نمایندگان، متقاعد سازی است


خاوری همچنین توضیح داد:هریک از نمایندگان مجلس به تنهایی نمیتواند کوچکترین قدمی بردارند و در همین جهت نمایندگان مجلس باید در پی متقاعد سازی باشد تا طرح‌ها با فوریت‌های لازم در صحن علنی مجلس به شور گذاشته شود و در قدم بعدی ارگان‌های دیگری همچون وزارت اقتصاد و سازمان بورس وارد میدان شده و شفاف‌سازی کنند. 
وی افزود: بسیاری از مردم از بازار سرمایه زخم خورده هستند و دچار زیان شده اند؛ به همین دلیل به دنبال رساندن خواسته‌های خود توسط شخصی به ارگان‌های بالادستی هستند. 


این کارشناس بازار سرمایه در خصوص شایعاتی همچون رشد بازار‌ها از جمله بازار دلار و بورس، پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رویداد‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، و در واقع تمامی مسائل درون و برون مرزی؛ تاثیر بسزایی در بازار‌های مالی هر کشوری در جهان میگذارند. در بورس آمریکا نیز مسائلی همچون «اثر ژانویه» و انتخابات ریاست جمهوری، بر بازار‌های این کشور هم تاثیرگذار هستند. 


پول فوق العاده هوشمند و همچنین ترسو است


با توجه به تحمیل ریسک‌های سیستماتیک شدیدی مثل ریسک‌ها جنگ و همچنین ریسک‌های غیرسیستماتیک ودرون سازمانی بسیار زیادی که از جانب سازمان بورس و اوراق بهادار بر بازار سرمایه وارد شده است. عدم رشد بازار سرمایه به این دلیل نیست که دولت اقدام به مداخله در آن کرده است؛ چرا که با بررسی جزئی در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران (tsetmc) خواهیم فهمید که درصد کمی از سهام را دولت مستقیما در اختیار داشته و شرکت‌های زیرمجموعه دولت هم عملا خریدار هستند، در حوزه بازارگردنی نیز آن دست از شرکت‌های دولتی و یا نیمه دولتی و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز روز به روز در حال محدود‌تر شدن هستند. 


حقیقی‌ها بازار را در دو ماه اخیر منفی کرده‌اند! 


این کارشناس بازار سرمایه درخصوص شرایط این روز‌های بازار سرمایه و دلیل روز‌های منفی پی‌درپی در بورس اظهار کرد: جو بازار سرمایه به گونه‌ای است که حقوقی‌ها باعث ایجاد جو منفی و در اصل حقیقی‌ها در حال منفی‌تر کردن آن هستند. هم اکنون شرایط بازار نیز به درجه‌ای رسیده است که حقیقی‌ها دیگر سهمی برای فروش نداشته و شاهد درجا زدن در بازار سرمایه هستیم. 
هرچند گفتنی است که در پایان هرسال با مبحث تسویه اعتباری، شوک‌های منفی در بازارسرمایه ایجاد می‌شد؛ همچنین این نکته نیز حائز اهمیت است که در زمان گزارش و ثبت شاخص‌های اقتصادی معمولا نوساناتی ایجاد می‌شود. 


خاوری همچنین توضیح داد: بنده معتقدم بازارسرمایه به قدری بلوغ یافته و از حجم و ازرش خوبی برخوردار است که شایعات یاد شده را موثر ندانیم. هرچند شایان ذکر است که این نکته به یمن وجود شرکت و صنایع مختلف در بازار سرمایه بوده است. 
در نهایت سیاست‌ها همیشه به نحوی بوده که تمامی بازار‌ها نوسان خود را داشته و در انتها بازار سرمایه نیز نوسانات خود را به دنبال آن داشته باشد. 
تا زمانی که سایه ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک از بالای سر بازارسرمایه برداشته نشود، این بازار رشدی نخواهد داشت چراکه بی اعتمادی و وارونگی افکار عمومی در بازار سرمایه موج میزند. 
وی در انتهای افزود: متاسفانه این روز‌ها برخی تحلیل‌ها مغرضانه شده و هرکسی با توجه به پرتفویی شخصی خود استدلال و استناد می‌کند؛ بسیاری با ایجاد بیش از پیش بی‌اعتمادی از بازار سرمایه با تحلیل‌های دلیل محور به جای بررسی شاخصه های فاندامنتال بوده است. زمانی که زمان صعود بازارسرمایه فرا برسد هیچ‌کسی توانایی جلوگیری از آن را نخواهد داشت، زمانی که آرامش روانی و در بازار به وجود آید سرازیری نقدینگی نیز به آن رخ خواهد داد. 


پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مردم به دنبال تأثیر وعده‌ها در تابلوی معاملات‌اند
چهار سال گذشته در مجلس چند ساعت در خصوص بازار سرمایه صحبت شده است؟

مردم به دنبال تأثیر وعده‌ها در تابلوی معاملات‌اند

بازار طلا، بازاری امن در شرایط تورمی
رشد اخیر دلار منطقی خواهد بود؛

بازار طلا، بازاری امن در شرایط تورمی

ارسال نظر